2:09
24.04.2021

Návrat nadzvukových letadel? Volá po něm několik společností

Z Los Angeles do Tokia za méně než 3 hodiny. Přijde vám to jako utopie? S využitím nadzvukových letadel by to mohla být realita. Přestože se tento typ letadel pro osobní přepravu nepoužívá už delší dobu, další firma si přeje jejich návrat. Podle floridské společnosti Aerion by k obnově jejich provozu mohlo dojít do konce tohoto desetiletí. Od roku 2003 přitom civilní lety rychlost zvuku nepřekonávají, nadzvuková letadla využívá pouze armáda.

Nejdelší komerční linky pod 3 hodiny

Floridská společnost už v minulých dnech představila koncept svého letounu Aerion AS3, jenž by mohl dosáhnout rychlosti až 4 machy a zvládnout na jeden zátah přeletět 13 tisíc kilometrů, což odpovídá nejdelším komerčním linkám. Určen by byl pro 50 cestujících.

Posouvání možností

Cílem firmy je podle jejího šéfa Toma Vice umožnit lidem létat mezi jakýmikoli dvěma místy na planetě za méně než 3 hodiny a neustále posouvat možnosti cestování. Uvedl to pro server CNN. Společnost na tom spolupracuje i s NASA.

Concorde byl příliš hlučný a drahý na provoz

V minulosti se pro komerční lety využívala nadzvuková letadla Concorde. Jejich největším problémem však byl obrovský hluk vznikající aerodynamickým třeskem, k němuž dochází při překonávání rychlosti zvuku. Tento zvuk, který se podobá výstřelu nebo menšímu výbuchu, vzniká tím, že letadlo před sebou tlačí zvukové vlny a takzvaně je protrhne, protože je rychlejší než ony. A nejde jen o to, že by hlasitý zvuk byl nepříjemný, může způsobit i hmotné škody, jako je například vysklení oken. Proto v době své největší slávy mohly letouny Concorde při osobní přepravě létat nadzvukovou rychlostí pouze nad mořem. Potíž byla i v tom, že Concorde měl velkou spotřebu paliva. Kvůli tomu byl jeho provoz drahý a neekologický.

Superlehké materiály nových letounů

Nové malé letouny by takovýmto problémům čelit neměly, i při rychlosti 1,42 machu by měly vydávat zvuk, který lze přirovnat k zabouchnutí dveří od auta. Pomoci tomu má lepší design, který ovšem u velkých strojů zatím využít nelze. Superlehké materiály zajistí nižší spotřebu paliva, čímž se zmenší nejen náklady, ale i zátěž životního prostředí.

Spike, Boom a Tupolev

Aerion není jediná společnost, která usiluje o návrat nadzvukových letadel. K této vizi se hlásí také firma Spike Aerospace se svým strojem Spike S-512, jenž má v první fázi být schopný vyvinout rychlost 1,6 machu, následně 3,3 machu. Ve hře je také Boom Supersonic, jenž by měl být třicetkrát tišší než Concorde a měl by mít maximální rychlost 2,2 machu. V minulosti kromě Concordu létal také Tupolev Tu-144, a to v letech 1977 až 1978. Dosáhl rychlosti až 1,8 machu.

Zaujal tě článek? Pošli ho kamarádům.

Komentáře k článku

přidat komentář

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Podobné články