2 minuty čtení
23.11.2021

Potěmkinova vesnice. Čínská obec láká fotografy na falešné zajímavosti

Když se ruská carevna Kateřina II. v roce 1787 společně s rakouským císařem Josefem II. a řadou diplomatů z cizích zemí vydala na cestu na Krym, předcházely tomu několikaleté mohutné přípravy.  Bylo totiž potřeba ukázat, jak je Rusko bohaté. Jenže na nejrůznější opravy a inovace nebylo dost peněz, a tak vznikly takzvané Potěmkinovy vesnice, které tvořily převážně malované kulisy a několik rekvizit. Něco podobného se nyní stalo i v Číně.

Idylka na čínském venkově

Jakmile někdo přijede do čínské vesnice v oblasti Sia-pchu, má pocit, jako by se ocitl na idylickém venkově – a možná i o sto let zpátky. Nádherné výjevy nutí okamžitě vytáhnout fotoaparát a pořídit velké množství fotek. Kdo by nechtěl zachytit osamělého rybáře, zatímco rozhazuje do moře sítě, farmáře ženoucí stáda dobytka nebo dívky ve špičatých slaměných kloboucích nahánějící husy? Na první pohled se vše zdá dokonalé. Jenže ono je to dokonalé až moc. Vesnice je falešná a dechberoucí pohledy jsou vytvořené uměle právě kvůli nalákání fotografů.

Místo skutečných farmářů jsou tu jen herci

Lidé se sice mohou kochat tím, jak se z lesa mysticky zvedá mlha, ve skutečnosti jde ale o dým ze zapálené slámy. To však není to nejdůležitější. Fotografové především nemají šanci zachytit skutečné farmáře nebo rybáře. Jde o tým najatých herců, kteří mají předvádět dokonalý život na čínském venkově. Falešný rybář, který tráví čas na loďce, si takto denně vydělá i 700 korun.

Cokoli pro dokonalou fotku

Že jde o podvrh, však turistům nijak nevadí. Denně do vesnice zamíří zhruba 500 návštěvníků, kteří pro líbivé fotky na své sociální sítě udělají cokoli. Plán místních úřadů vydělávat na rurálním cestovním ruchu se tedy vydařil, přestože typický čínský venkov zde nikdy nebyl, vesnici dříve přinášely peníze plody moře. Po vzoru knížete Potěmkina tak vznikla dokonalá iluze.

K vlastní propagaci Čína využila záběry ze Švýcarska

Není to jediný případ, kdy Čína svou propagaci vede podivným směrem. Nedávno se na Twitteru objevilo propagační video, které mělo do země nalákat turisty. Nabízelo malebné záběry na malé městečko na úpatí hory a bylo doplněno hashtagem Glamor China (Půvabná Čína). Video vyvolalo patrně větší pozdvižení, než čínská agentura původně zamýšlela. Rychle se totiž ukázalo, že jde o záběry švýcarské vesničky Brienz a Alp, které natočila místní obyvatelka a fotografka Sylvie Michel. Jediným rozdílem bylo, že video bylo zrcadlově otočené a doplněné o vodoznak. To mělo přidávat na autenticitě. Po velké kritice na sociálních sítích se čínská agentura rozhodla video smazat.

Zaujal tě článek? Pošli ho kamarádům.

Komentáře k článku

přidat komentář

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Podobné články