Kóje s postelemi jsou v letadlech dosud výsadou vyšších tříd. Pasažéři si je mohou užívat například u aerolinek Qatar Airways a Singapore Airlines. Čím dál víc se však hovoří o potřebě nabídnout podobné možnosti i cestujícím, kteří se rozhodli využít ekonomickou třídu. S inovací nyní přišla německá letecká společnost Lufthansa. Ta nabízí takzvaná spací sedadla.
Matrace, polštář i přikrývka a speciální pás
Princip je jednoduchý. Pasažéři v economy class si budou moci zarezervovat celou řadu sedadel jen pro sebe a pak se pohodlně natáhnout. Dostanou k tomu i polštář, přikrývku a tenkou matraci. Využít budou moci speciální pás k připoutání vleže. Za místa ke spaní pasažéři zaplatí 159 až 229 eur, tedy 4000 až 5800 korun. Nevýhodou je, že sedadla se nedají zamluvit dopředu, záleží totiž na obsazenosti letadla. Cestující si je mohou objednat až během odbavení na letišti.
Speciální kóje Skynest u Air New Zealand
Otázka, jak cestujícím ve třídě economy nabídnout během dálkových letů co největší komfort, zaměstnává letecké společnosti už řadu let. Během loňské zimy aerolinky Air New Zealand prezentovaly speciální kóje s názvem Skynest. V každé kóji by se nacházelo šest postelí, které by byly umístěny nad sebou jako palandy. Byly by vybaveny peřinami, polštáři i osvícením. Součástí by byly také závěsy, které zaručují větší soukromí. Postel by si cestující zakoupili ke svému standardnímu sedadlu a měli by tak jistotu, že se během dlouhého letu budou moci prospat a načerpat energii. Do své cílové destinace tak mohou dorazit příjemně odpočatí. Zatím ovšem není jasné, zda tyto speciální kóje skutečně vzniknou. Společnost Air New Zealand přitom už v minulosti deklarovala, že patentované kóje by mohly využívat i další aerolinky.
Airbus se širokým trupem a postelemi
Na podobném projektu v minulosti pracovala i společnost Airbus. V roce 2018 přišla s návrhem u letounu typu A330 vyměnit nákladový prostor za palubu vybavenou postelemi. Právě Airbus A330 je určen pro střední a dlouhé vzdálenosti, tudíž nabídka většího pohodlí pro cestující je určitě na místě. Lůžkovou inovací by však mohly projít i Airbusy A350 XWB. Velkou výhodou je, že lůžková zóna by v letadle nemusela zůstat natrvalo. Snadno by totiž šly nainstalovat běžné nákladní kontejnery – a to třeba hned při mezipřistání.
Čtyři třídy u společnosti Qantas
O zavedení speciální spánkové zóny hovořili i představitelé australských aerolinek Qantas. Firma uvažovala o různých způsobech, jak pasažérům zpříjemnit dlouhé lety, jedním z nich bylo rozdělení letadla do čtyř tříd, přičemž v části nákladního prostoru by vznikl lůžkový prostor.
Komentáře k článku