Na zpoždění leteckých spojů už je většina populace zvyklá. Jedná se o přijatelnou daň za jinak nejrychlejší a nejbezpečnější způsob dopravy po celém světě. Pokud se zaměříme na evropské lety, každé letadlo je v průměru zpožděno o dvě minuty.
Na první pohled se jedná o zanedbatelné číslo, které jsme jako jedinci schopni akceptovat. Pokud se však na zmíněných 120 vteřin podíváme z globálního hlediska, tak za celý rok 2018 se letecká doprava v Evropě zpozdila o necelých 316 667 hodin, což je dvojnásobná hodnota oproti roku 2017.
Britský deník The Telegraph se rozhodl vypátrat původ těchto drobných zpoždění, a proto kontaktoval společnost AJW Group, která kontroluje a opravuje letadla více něž tisíce aerolinií.
Christopher Whiteside, generální ředitel AJW Group, v rozhovoru přiznal, že opravované součásti letadel nemusí vždy souviset pouze s bezpečností letu, ale také s jeho komfortem. Následně byl redaktory požádán o výběr pěti neobvyklých závad, které mohou vést ke zpoždění. Pojďme se na výběr generálního ředitele AJW Group podívat.
Kávovar
I když se na první pohled jeví závada kávovaru jako nepochopitelný důvod zpoždění celého letu, Christopher Whiteside argumentuje naprosto přesvědčivě: „Nedostatek kávy sice nenarušuje chod samotného letadla, ale vede k vážně podrážděným cestujícím a posádce. Z dlouhodobého hlediska to může vážně poškodit pověst celé aerolinie.“
Sedadlo pilota
„Před každým letem je nutné zkontrolovat plnou funkčnost pilotova sedadla. Jakékoliv problémy je nutné uvést do pořádku ještě před vzletem, což může zabrat určitý čas,“ řekl Christopher.
Sedadlo stewarda či letušky
„Možná vás to nikdy nenapadlo, ale pokud každý člen personálu nebude mít své vlastní sedadlo, pak není schopen letu.“
„Letecké společnosti musí dodržovat velmi přísné opatření, které určuje přesný poměr mezi počtem cestujících a potřebným personálem. Nejedná se zde o pravidlo zajišťující pohodlí cestujících, ale jejich bezpečnost. Pokud bude mít sedadlo poruchu, je velmi pravděpodobné dlouhé zpoždění. Obvykle se totiž poruší zmíněné pravidlo a v tu chvíli není možné letadlu povolit start.“
Nouzové skluzavky
Zde už se nejedná o nic úsměvného, ale o naprostou bezpečnostní povinnost, ke které Christopher řekl: „Všechny nouzové nafukovací skluzavky mají konkrétní trvanlivost, kterou je nutné striktně kontrolovat a dodržovat. Bez této součásti letadlo není považováno za letuschopné.“
Únik paliva
„Únik paliva by neměl být za žádných okolností ignorován, ať k němu dojde kdekoliv. I ten nejmenší únik paliva by mohl ohrozit životy všech v letadle.“
„Palivové nádrže včetně motorů jsou kontrolovány každý den. Tím se zvyšuje pravděpodobnost odhalení problému ještě ve fázi, kdy nezpůsobuje samotný únik paliva,“ zakončil Christopher.
Jakékoliv zpoždění je v dnešní uspěchané době nepříjemné, ale až si příště budeme stěžovat na náš zpožděný let, uvědomme si, že je lepší na problém narazit na zemi než ve vzduchu.
Komentáře k článku